Het wereldspel als onderzoeksinstrument
Spreken in beelden
Als je op zoek bent naar de kwaliteiten van een kind, is ‘het wereldspel’ een uitermate geschikt onderzoeksinstrument. Met het wereldspelmateriaal bouwt een kind een dorp. De in het dorp aanwezige huizen, bomen, auto’s, dieren en mensen tonen het wereldbeeld van het kind: hoe ziet het kind de wereld? Wat staat centraal in het leven van het kind? Welke voorkeur van denken heeft het? Wat zijn de talenten van je kind? Het kind vertelt, non-verbaal en visueel.
Modern onderzoek
Voor eigentijdse kinderen is praten in beelden een uitkomst, want (hoog)begaafde, (hoog)gevoelige en intuïtieve kinderen hebben een voorkeur voor snel, visueel en associatief denken. Deze denk- en leefstijl sluit niet aan bij dat wat de maatschappij van kinderen vraagt. De leerstrategie in het onderwijs is daar een voorbeeld van: de aanpak op school is verbaal en sequentieel; in woorden en stap-voor-stap. Het gevolg is dat veel eigentijdse kinderen geen aansluiting hebben bij de maatschappij. Zij hebben grote moeite met het volgen van onderwijs. Voor hen is school veelal saai, te makkelijk en niet belangrijk. Veel kinderen gaan om deze reden niet meer naar school. Zij voelen zich vaak anders, dom en niet begrepen, wat een groot effect heeft op hun zelfvertrouwen en eigenwaarde.
Effectief en preventief
Het wereldspel maakt duidelijk welke boodschap een kind wil overbrengen. Het gebouwde dorp geeft informatie over het welbevinden van het kind op emotioneel-, sociaal- én mentaal vlak. Het wereldspel geeft tevens inzicht in de voorkeursstrategie van denken; taaldenken of beelddenken. Ook de cognitieve vermogens van de bouwer zijn zichtbaar in het wereldspel én aan de hand van het gebouwde dorp kan hoogbegaafdheid gesignaleerd worden.
Dankzij het wereldspel-onderzoek zijn al veel kinderen gezien en gehoord en is veel leed voorkomen. Zonder woorden, zonder cijfers: het wereldspel is een hedendaags, kindvriendelijk, zeer effectief én preventief onderzoeksinstrument.
Wereldspel en wetenschap
Het wereldspel als signalerend, non-verbaal en projectief onderzoeksinstrument vindt zijn oorsprong in de psychologie, begin 20e eeuw. Tot op de dag van vandaag wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het wereldspel. Zo doet men vanaf 2021 onderzoek naar het wereldspel in relatie tot hoogbegaafdheid. De eerste onderzoeksfase gaf voldoende bevestiging om het onderzoek voort te zetten en uiteindelijk te komen tot een gestandaardiseerde signalering van hoogbegaafdheid door middel van het wereldspel.
In navolging van Dr. P.C. (Nel) Ojemann gebruikt KEI het wereldspel als preventief onderzoeksinstrument en een manier om (leer)problemen voor te zijn. Nel Ojemann maakte als pedagoog kennis met het wereldspel via de publicaties van psychiater Kamp. Zij combineerde de theorie van Kamp met de ontwikkelingstheorie van psycholoog Erikson en het werk van logopediste Krabbe over het beeld- en begripsdenken.
KEI en het wereldspel
KEI begeleidt kinderen in het leren en het leven. KEI is altijd op zoek naar de kwaliteiten van het kind. KEI kiest voor kracht, want als je de kracht kent, ken je de oplossing. Het wereldspel toont de kracht en kwaliteiten van een kind. KEI kiest dus voor het wereldspel!
https://kei-educatie.nl/diensten
(bron wereldspel.nl)
Locatie Assen
Stationsstraat 9
Postadres
Dorpsstraat 26
9474 PD Zuidlaarderveen