Wat kun je verwachten

1.Na het eerste kennismakingsgesprek met ouders en kind, bepalen jullie of je verder wilt met KEI. In een vervolgafspraak vindt een analyse van de situatie plaats, ondermeer door het afnemen van het ‘Signaleringsonderzoek Beelddenken’. Tijdens dit onderzoek worden korte positieve testjes gedaan aan de hand waarvan we op zoek gaan naar de kwaliteiten van jouw kind.

2.In een vervolggesprek vindt de terugkoppeling van onze bevindingen plaats. We bespreken met elkaar hoe we het gezin kunnen ondersteunen op weg naar de oplossing. Het uitgangspunt is dat je kind zelf deze oplossing weet, maar hulp nodig heeft om deze te vinden. De manier waarop we dit bereiken is afhankelijk van het kind, de leeftijd en de situatie.

3.Het begeleidingstraject is vervolgens maatwerk; we beschrijven de mogelijkheden in een plan van aanpak en in tussentijdse evaluaties kan dit, indien nodig, worden bijgesteld. Aangezien ouders een belangrijke rol spelen in de weg naar de oplossing, zijn oudergesprekken en een opvoedinformatiemoment vaste onderdelen van het plan.


Signaleringsonderzoek Beelddenken

Om zicht te krijgen op wie het kind is en waar ontwikkelingspunten zitten, maken wij in het Signaleringsonderzoek beelddenken onder andere gebruik van het wereldspel. Dit is een non-verbaal projectief onderzoeksmiddel dat bestaat uit verschillende soorten materiaal (bijvoorbeeld huisjes en beestjes) waarmee een dorp wordt gebouwd. Dit laat zien hoe je jouw wereld verkent. Uit de manier van bouwen kan worden afgeleid hoe je denkt en het maakt vaak duidelijk of je in beelden of in taal denkt.
De informatie die we op deze speelse, non-verbale manier krijgen, vormt het uitgangspunt voor de begeleiding. Van de uitkomsten van het onderzoek wordt een verslag gemaakt dat als leidraad kan dienen voor een gesprek met school of andere instanties.


Ouderbegeleiding

Heb je het gevoel dat je jouw kind beter zou willen begrijpen? Zou jij je bewust willen worden van wie je kind echt is? Ook al houd je onvoorwaardelijk van je kind en is je intentie om open te staan voor wie jouw kind werkelijk is, toch kan het gebeuren dat er weinig wezenlijk contact is tussen jullie. En als je dan een keer echt contact kunt maken, lijkt het soms alsof jullie verschillende waarheden hebben, jij en je kind.

Herken je dit? En zou je willen weten wat jouw kind jou wil vertellen met zijn/haar gedrag? Durf je het aan om je meer bewust te worden van wie jij bent als opvoeder?


Coaching

Samen gaan we op zoek naar mogelijke oplossingen. Het uitgangspunt bij de sociaal-emotionele ontwikkeling is dat je kind zelf de oplossing weet en slechts hulp nodig heeft om deze oplossing te vinden. Samen met je kind werken we aan zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en eigen verantwoordelijkheid.
In schoolgerelateerde trajecten werken we vanuit de kwaliteiten van je kind. Als we weten hoe jouw kind denkt, hoe jouw kind informatie tot zich neemt en op welke manier hij/zij het liefste leert, wordt vaak snel zichtbaar hoe het leren makkelijker kan gaan, de concentratie kan verbeteren en de scores hoger kunnen worden. Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we in overleg de aanpak.


Training ‘Verbeeldend leren’

Veel kinderen en jongeren zijn gebaat bij praktische handvatten hoe ze het beste kunnen leren; dat geldt voor zowel beelddenkers als taaldenkers. We zien veel jongeren die stukken tekst bijvoorbeeld alleen maar doorlezen, of kinderen die moeite hebben met het leren en oefenen van een taal. Voor jongeren die willen leren hoe ze het beste kunnen leren komen er diverse onderdelen aan bod, zoals woordjes leren, opbouw van een boek en tekst, overzichtelijk samenvatten van (lange) stukken tekst door middel van een mindmap. Kortom: vaardigheden die nuttig zijn voor nu, maar die zeker ook ingezet kunnen worden bij een vervolgstudie.


Studiepraktijk en bijles

In de studiepraktijk in Assen of Groningen ondersteunen we de jongeren bij het plannen en structureren van hun taken en samen gaan we op zoek naar de manier van leren die past bij hun manier van denken. Jongeren van verschillende scholen en diverse leeftijden komen bij elkaar; ze leren elkaar kennen en waarderen. Dit maakt dat ze zich op sociaal emotioneel vlak ontwikkelen en vakinhoudelijk iets voor elkaar kunnen betekenen. Ook bijlessen behoren tot de mogelijkheden in de studiepraktijk.


Niet naar school

Lukt het jou (even) niet om naar school te gaan? Twijfel niet aan jezelf!
Wat de reden van het niet-naar-schoolgaan ook is, wij vinden dat jij je eerst gehoord en gezien mag voelen. Jouw verhaal is voor ons belangrijk.
KEI biedt jou de mogelijkheid om onder schooltijd in Assen of Groningen op de KEI-locatie te zijn.
De opvang bij KEI heeft een tijdelijk karakter; er wordt samen met jou, je ouders/verzorgers, school en andere betrokkenen gewerkt aan jouw toekomst: een terugkeer naar je eigen school, een overstap naar een andere school of het starten van een alternatief ontwikkeltraject als blijkt dat dat beter past. 

Wat kunnen we voor je betekenen?

Heb je vragen? Vraag je je af of we iets voor jouw zoon of dochter kunnen doen? Wil je als ouders jezelf en je kind beter leren kennen? Je kunt contact opnemen om je vragen te stellen of direct een afspraak inplannen om kennis te maken. Dit is gratis en vrijblijvend.

Contactgegevens

  • Locatie Assen
    Stationsstraat 9

  • Locatie Groningen
    Nieuwe Ebbingestraat 151b
  • Postadres
    Dorpsstraat 26
    9474 PD Zuidlaarderveen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
ISO van KEI
Copyright © KEI, educatie met zorg. Realisatie: Internetbureau Praes