1.Na het eerste kennismakingsgesprek met ouders en kind, bepalen jullie of je verder wilt met KEI. In een vervolgafspraak vindt een analyse van de situatie plaats, ondermeer door het afnemen van het ‘Signaleringsonderzoek Beelddenken’. Tijdens dit onderzoek worden korte positieve testjes gedaan aan de hand waarvan we op zoek gaan naar de kwaliteiten van jouw kind.
2.In een vervolggesprek vindt de terugkoppeling van onze bevindingen plaats. We bespreken met elkaar hoe we het gezin kunnen ondersteunen op weg naar de oplossing. Het uitgangspunt is dat je kind zelf deze oplossing weet, maar hulp nodig heeft om deze te vinden. De manier waarop we dit bereiken is afhankelijk van het kind, de leeftijd en de situatie.
3.Het begeleidingstraject is vervolgens maatwerk; we beschrijven de mogelijkheden in een plan van aanpak en in tussentijdse evaluaties kan dit, indien nodig, worden bijgesteld. Aangezien ouders een belangrijke rol spelen in de weg naar de oplossing, zijn oudergesprekken en een opvoedinformatiemoment vaste onderdelen van het plan.
Om zicht te krijgen op wie het kind is en waar ontwikkelingspunten zitten, maken wij in het Signaleringsonderzoek beelddenken onder andere gebruik van het wereldspel. Dit is een non-verbaal projectief onderzoeksmiddel dat bestaat uit verschillende soorten materiaal (bijvoorbeeld huisjes en beestjes) waarmee een dorp wordt gebouwd. Dit laat zien hoe je jouw wereld verkent. Uit de manier van bouwen kan worden afgeleid hoe je denkt en het maakt vaak duidelijk of je in beelden of in taal denkt.
De informatie die we op deze speelse, non-verbale manier krijgen, vormt het uitgangspunt voor de begeleiding. Van de uitkomsten van het onderzoek wordt een verslag gemaakt dat als leidraad kan dienen voor een gesprek met school of andere instanties.
Heb je het gevoel dat je jouw kind beter zou willen begrijpen? Zou jij je bewust willen worden van wie je kind echt is? Ook al houd je onvoorwaardelijk van je kind en is je intentie om open te staan voor wie jouw kind werkelijk is, toch kan het gebeuren dat er weinig wezenlijk contact is tussen jullie. En als je dan een keer echt contact kunt maken, lijkt het soms alsof jullie verschillende waarheden hebben, jij en je kind.
Herken je dit? En zou je willen weten wat jouw kind jou wil vertellen met zijn/haar gedrag? Durf je het aan om je meer bewust te worden van wie jij bent als opvoeder?
Samen gaan we op zoek naar mogelijke oplossingen. Het uitgangspunt bij de sociaal-emotionele ontwikkeling is dat je kind zelf de oplossing weet en slechts hulp nodig heeft om deze oplossing te vinden. Samen met je kind werken we aan zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en eigen verantwoordelijkheid.
In schoolgerelateerde trajecten werken we vanuit de kwaliteiten van je kind. Als we weten hoe jouw kind denkt, hoe jouw kind informatie tot zich neemt en op welke manier hij/zij het liefste leert, wordt vaak snel zichtbaar hoe het leren makkelijker kan gaan, de concentratie kan verbeteren en de scores hoger kunnen worden. Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we in overleg de aanpak.
In de studiepraktijk in Assen of Groningen ondersteunen we de jongeren bij het plannen en structureren van hun taken en samen gaan we op zoek naar de manier van leren die past bij hun manier van denken. Jongeren van verschillende scholen en diverse leeftijden komen bij elkaar; ze leren elkaar kennen en waarderen. Dit maakt dat ze zich op sociaal emotioneel vlak ontwikkelen en vakinhoudelijk iets voor elkaar kunnen betekenen. Ook bijlessen behoren tot de mogelijkheden in de studiepraktijk.
Lukt het jou (even) niet om naar school te gaan? Twijfel niet aan jezelf!
Wat de reden van het niet-naar-schoolgaan ook is, wij vinden dat jij je eerst gehoord en gezien mag voelen. Jouw verhaal is voor ons belangrijk.
KEI biedt jou de mogelijkheid om onder schooltijd in Assen of Groningen op de KEI-locatie te zijn.
De opvang bij KEI heeft een tijdelijk karakter; er wordt samen met jou, je ouders/verzorgers, school en andere betrokkenen gewerkt aan jouw toekomst: een terugkeer naar je eigen school, een overstap naar een andere school of het starten van een alternatief ontwikkeltraject als blijkt dat dat beter past.
Locatie Assen
Stationsstraat 9
Postadres
Dorpsstraat 26
9474 PD Zuidlaarderveen